Restauration Bultaco Sherpa T 250 M49, Jg 1968, Rahmennummer M49 00 060

An einem Sommerabend 2002 wurde der Motor von Peter Wohler zerlegt. Fachmännisch klopfte Peter am richtigen Ort mit dem Hauthammer und das Gehäuse war getrennt.Nun wurde alles inspiziert.

Das Getriebe war noch wie neu, aber Kurbelwellen-Lager musste ersetzt werden.

Mit einer Teile-Liste und dem zerlegten Motor fuhr ich dann nach Buchs zu Orlando Calonder, ehemaliger Importeur von Bultaco (+41 81 756 02 36). Der Zylinder wurde geschliffen, neuer Kolben eingepasst, alle Lager ersetzt, neuer Pleuel (Bronze im Bild).

Bultaco M49 in Moudon, August 2002

 

Hier ist das rechte Gehäuse mit neuen Lagern und Kurbelwelle.

Der Experte Peter Wohler  inspiziert den Kolben Kosten der Revision: Teile ca. 4500.-
wovon Motorrevision ca 2000.-

Electronische Zündung (2003 eingebaut) und neuer original Amal 627 Vergaser zusammen ca 1000.-,
weil der Motor bei Nässe den Funken verlor und bergab manchmal plötzlich abstellte. Seither läuft das Ding aber gewaltig !

Rest diverses wie Federbeine, Kotflügel, Pneus etc

Arbeitszeit ??? ist egal, wenn der Motor zum ersten Mal läuft oder Du in die erste Sektion einfährst !!!

Patrick proudly presents his newly built up Bultaco, Moudon 2003

here a 3 cm lower and 2 cm backward repositioning of the pegs homemade in summer 2008

After I lost my ignition in the rain in the nowhere land between France and Switzerland during the Trial Relere in 2004, I luckily could start the engine again and just 100m before the parking, the engine stopped downhill, so I rolled to the car and loaded the beast. Then I bought a Leonelli electronic ignition at Orlando Calonder for about 500 CHF. I had to fix it with trial and error, moving the stator back and foreward, but finally found a good point. Much better power delivery at lower revs plus revs up (as it did before with the mechanical contact breakers). So, a a good investment. I also bought a new Amal 627 carb. The engine now runs nice, but still has lower torque than the later Bultos, but I think for a Pre 70 bike it is still top.

The rear shocks are Betor, but 36cm instead of 34 (or 35?). It leads to more ground clearance and lighter handling, as Sammy Miller built more a bike for the Scottish, rather than todays narrow zones.

For some advice, please email me on patrick@twnclub.ch

 

My biggest succes so far was 6th place in cat. National AFATA Trial Soultz 2005

As I had a new Honda TL250 project since spring 2005, I ride only once a year, a pitty, but the 4 stroke power delivery is really fascinating...

 

Here as link to the 40 years celebaration of the owner Mark Frei and the 40year pdf

Patrick, December 2008

 

M49 Tuning (Oko carb)